Přechodové období

Jak září, tak říjen jsou přechodnými měsíci mezi létem a zimou. Přechodová období jsou náročná. Ať už se jedná o dospívání či šestinedělí, rozvod nebo menopauzu, těžké jsou i týdny, kdy probíhá střídání ročních období. Ájurvéda je nazývá „kloubem bambusu“ a říká, že zlomí-li se bambus, pak jedině v kloubu.

Říjen je těžký měsíc právě proto, že je to takový kloub. Naše tělo už nefunguje podle letního programu, ale ještě nemá usazený program pro těžší část roku. Proto býváme oslabení a podzimní sucho a chlad můžeme pocítit v podobě nachlazení, suchého kašle, suché kůže, chřipky, smutku či deprese, ale někdy i zácpy a horšího spaní.

Abychom přechod zvládli co možná nejlépe, je důležité udělat některá preventivní opatření. Říkám jim „zazimování člověka“. Je to podobné, jako když zazimováváme zahradu, měníme autu pneumatiky a do ostřikovače před zimou lijeme nemrznoucí kapalinu.

Základní opatření pro lidské zazimování je nejíst a nepít už od konce prázdnin nic ledového nebo přímo vytaženého z ledničky. Lepší je se zahřívat teplým jídlem i nápoji, ale také pohybem venku na vzduchu či dechovými cvičeními.

V průběhu října doporučuje tradiční čínská medicína i ájurvéda na dva, ideálně tři týdny zjednodušit stravu, aby tělo snadněji zvládlo období přechodu. Prakticky to znamená omezit či vyloučit vysoce průmyslové potraviny, zejména cukr, bílou mouku, uzeniny, konzervy, ale i těžší, hodně tučná masa a slazené mléčné výrobky.

Doporučuje se jíst prosté jídlo, uvařené ze sezónní, tedy hlavně kořenové zeleniny a dýní, vařit si pohanku, jáhly, rýži, kroupy či jiné obiloviny, také luštěniny, domácí polévky a drůbeží či rybí vývary a pravidelně mít v jídelníčku jakoukoli kysanou zeleninu.

Když v průběhu října dobře připravíme na zimu nejen naše auta a zahrady, ale i svá těla, „kloub bambusu“ tolik nezatížíme a usnadníme svému organizmu přeprogramování do zimního režimu. Vlastně si „vyčistíme domeček“, podobně jako to před nástupem zimy dělali Karafiátovi Broučci. Tím budeme lépe připraveni na trávení a využití vydatné zimní stravy, která je z celého roku přirozeně nejtučnější a obsahuje nejvíce bílkovin i kalorií.

Zdroj: úryvek z říjnové kapitoly nové knihy RYTMUS ROKU S HANKOU ZEMANOVOU

 

Fotografie níže pocházejí z nové knihy Rytmus rokuz předchozích knih Hanky Zemanové

Přechodové období

Fotogalerie

Všechny fotografie a texty podléhají autorskému právu. K možnému využití kontaktujte, prosím, redakci.

Doprava ZDARMA do Zásilkovny po celé ČR
Facebook Instagram Napište nám Kontaktní informace Jak k nám